Oppskrift – Recipe

You will find a english summary at the end of the article……Noen ganger er det interessant å dokumentere sin egen arbeidsprosess i et billeduttrykk. Papiret velges ut i fra hva jeg ønsker å oppnå i uttrykket. Her har jeg valgt Saunders Waterford NOTav den enkle grunn at jeg vil ha litt avdempede farger og jeg vil arbeide lenge og med mye vann. Først har jeg lagt en lavering av: Coelin blå fra W&N og en Heliocoelin fra Schmincke, når den var tørr nok sprøytet jeg inn vann. Det ble gjort mange ganger alt ettersom papiret tørket. Jeg ville ha en flate som var litt nyansert i tonene.

Når flaten var klar ble den overmalt med en blanding av Paynes gray Blaulich og Neutraltinte fra Schmincke…..det ble lagt 3 lag med dette til jeg fikk rett tone.

Så ble de mørke stripene malt inn med ulike bredder med Hake pensler.


Ett nytt lag blått ble lagt inn i og justeringer av de mørke stripene.

Dernest la jeg første laget med fargene: Lazurorange + Aureolin Modern fra Schmincke, denne blandingen ble lagt i flere lag ……
Fornøyd så langt….så var det å justere komposisjonen og legge inn litt mer mørkt.

Jeg har ikke vist alle lagene jeg har malt, det er mange helt fra det første laget. Da er jeg på stadiet hvor akvarellen må hvile…jeg har den med meg i hjernen, husker hvert strøk, men venter med å male…….jeg innrømmer det, jeg liker Schmincke farger, de passer mitt lynne.

Fortsettelse følger……

IN ENGLISH…… Sometimes it’s interesting to document the work process in a pictorial expression. The paper is selected on the basis of what I want to achieve in the expression. Here I have chosen Saunders Waterford NOT  the simple reason that I want a little subdued colors and I will work long and with plenty of water, in layers. First, I have a wash of: Coelin blue from W & N and  Heliocoelin from Schmincke, when it was dry enough I injected  water. I addes water at different stages in the drying prosedure.

When the surface was clear it was painted over with a mixture of Paynes gray Blaulich and Neutraltinte from Schmincke ….. it was added 3 layers with this until I got the right tone.

Then the dark stripes painted in with various widths of Hake brushes.

A new layer of blue was added and adjustments of the dark stripes.

Then I put the first layer of colors: Lazurorange + Aureolin Modern from Schmincke, this mixture was added in layers ……several layers.

Pleased so far …. I also had to adjust the composition and add a little more dark.

I have not shown all the layers I’ve painted, there are many,  right from the first layer. When I am on stage where watercolor must rest … I have it with me in the brain…. remembers each stroke, but wait to paint ……. I admit it, I like Schmincke colours, they fit my temperament.

To be continued …..

1 tanke om “Oppskrift – Recipe

Legg igjen en kommentar