AKVARELLHISTORIENS BEGYNNELSE

Akvarell er maleriets dronning sa den islandske billekunstneren Arthur Ragnarsson engang til meg…det har jeg tenkt på og jeg er ening. Men alt har en begynnelse…i akvarellen tar det ikke slutt. Forskning er viktig og enda mer viktig i dag siden det produseres nye farger hele tiden. På papirfronten er det ikke den samme utvikling. Selvfølgelig kan man lage papir selv og eksperimentere men man kan ikke velge å gjøre alt selv…for lenge siden på 70 tallet da jeg gikk på en av kunsthøgskolene lærte vi å lage akvarellfarger selv.
Det var ikke det enkleste, hvis man ikke fulgte oppskriftene nøye ble det bare til noen steinharde klumper…
Daniel-prøve-1 utprøving
Noe av det viktigst som finnes i akvarellkunsten er hele tiden å være en «forsker» i farger og papir. Som jeg sa så kommer det mye nytt. Her har jeg prøvd ut Daniel Smith fargene. Og jeg må si tusen takk til Mari- Ann fra Sverige som hadde med seg disse fargene til utprøving. Noen av fargene passer mitt temperament. Da er vi inne på kjernen, man må finne sine farger: Jeg bruker farger fra Grumbacher, Schmincke, W&N, St. Petersburg og litt til…det er store forskjeller og f. eks hvis du vil ha en minst mulig granulerende Fransk Ultramarin som også er klar , ja da er det kun Schmincke Horadam fargen som gjelder…
Daniel-prøve  Schmincke
I det første forsøket er det en rein utprøving av Daniel Smith og i det sorte er det et forsøk med å lage en tett men aktiv sort, Neutral tinte og ???? ( her må du prøve ut) fra Schmincke Horadam.
Vanntesting  vasking
Vann er viktig og her er et eksempel på å se hva som skjer når jeg lar vann ligge på fargen i x antall minutter før jeg skyller. Det andre eksempelet er på vasking av farge og på forside/ bakside. Her er vanntemperaturen viktig. Avgjørende for meg og de fargene jeg velger går nettopp på vaskemuligheten…
Fargekart Pelargonium-1
Denne pelargoniaen jeg har krysset fram ga meg inspirasjon til å forske mer i rosa og se hvordan jeg kunne danne gråfarger med rosa som utgangspunkt…leser du kartet nøye så kan du finne noen fine «grå» kombinasjoner…

2 tanker om “AKVARELLHISTORIENS BEGYNNELSE

  1. Kristiina

    Detta är jätte trevlig repetition efter din workshop i Löten! Du öppnade många nya perspektiv till akvarell via egenskaper av material – kunskaper som många är inte villiga att dela och diskutera om. Tack skall du ha!

    Svar
    1. TrondE Innleggsforfatter

      Jeg liker å dele kunnskap…for å bevare akvarellen som kunstform
      Og jeg kommer til Finland tror jeg…på våren.

      Svar

Legg igjen en kommentar